Chauffører kan prøvekøre elektrisk lastbil på eComExpo
I dag taler hele transportbranchen om bæredygtighed og elektrificering. Men meget få chauffører har endnu haft mulighed for at prøvekøre en elektrisk lastbil. Men på messen eComExpo i Bella Center 26.-27. oktober er der en Mercedes-Benz eActros, som man kan prøvekøre.
– Der er mange, der har meninger om elektriske lastbiler, men kun få, der har prøvet dem. Det vil vi gerne ændre på, siger Camilla Messer Thomsen, dansk landechef for eComExpo.
Interessen for eldrevne kommercielle køretøjer vokser stærkt i Danmark, og flere virksomheder satser lige nu på elektrificering. Hos Mercedes-Benz er Danmark allerede det land i Europa, hvor der sælges flest elektriske lastbiler.
På messen eComExpo i Bella Center 26.-27. oktober viser Volvo Trucks, Scania og Mercedes-Benz – repræsenteret af Hessel Trucks – deres eldrevne tunge lastbiler, mens Mercedes-Benz CPH, Toyota, Ford og Volkswagen Gladsaxe viser elektriske varebiler. Derudover er Yutong til stede med to elektriske busser. Her er også ladeoperatører og producenter af opladningssystemer samt et omfattende konferenceprogram.
– Vi skaber et mødested for alle, der er interesserede i bæredygtig transport, siger Camilla Messer Thomsen.
– Og det er vigtigt at huske chaufførerne. Det er dem, der skal køre bilerne. Derfor er vi glade for, at Hessel Trucks stiller en Mercedes-Benz eActros til rådighed, som alle med den rette kørekort kan prøvekøre.
At køre en elektrisk lastbil giver en anderledes følelse end at køre en diesellastbil. Den er stille og uden vibrationer, og hele drejningsmomentet er til stede fra første omdrejning. Det gør, at lastbilen er meget stærk allerede ved lave hastigheder. Derudover er det nemt at køre langsomt, når man skal manøvrere i snævre omgivelser.
– Jeg har talt med flere chauffører, der er begyndt at køre elektrisk lastbil, og næsten alle taler om, at de føler sig mindre stressede. Det er en mere behagelig kørsel og uden støj.