
Scania øger batterilevetiden markant i nye el-lastbiler

Scanias elektriske lastbiler fås i en L- og en P-serie, der har en batterikapacitet på 165 eller 297 kWh og en rækkevidde på 130-250 kilometer.
Senere på året går produktionen af Scanias el-lastbiler til regional kørsel, BEV 3, i produktion. Batterilevetiden bliver markant længere og vil i den nye generation typisk leve i 12 år, hvilket er 50 procent længere, end hvad der generelt tilbydes på markedet i dag.
— Det betyder, at kunderne vil opleve et fint match mellem batteriernes levetid og selve chassisets økonomiske levetid. Denne egenskab er i sig selv et væsentlig bidrag til en bæredygtig transportbranche, ligesom lastbilen stadig vil have en god gensalgsværdi også efter 7-8 år, fortæller Anton Freiesleben, salgsdirektør i Scania Danmark.
De nye modeller af Scanias el-lastbiler har en batterikapacitet med op til 624 kWh og en rækkevidde op til 320 kilometer.
Scania investerer massivt i udvikling og produktion af batterilastbiler, og lige nu er Scanias fabrik i Södertälje ved at blive bygget om og gjort klar til næste skridt i skiftet mod en bæredygtig transportbranche med en udbygning af produktionslinjen specifikt til el-lastbiler.
Batterierne til Scanias el-lastbiler produceres på Scanias nye batterimonteringsfabrik i Södertälje, der indvies til september og produktion af såvel celler som montering er baseret på vedvarende energi. Medio 2024 suppleres med yderligere modeller ligesom der tilkommer yderligere batterikapacitetsniveauer, så balancen mellem rækkevidde, anskaffelsespris og lasteevne kan optimeres yderligere.
Scania forventer, at 50 procent af alle solgte lastbiler i 2030 er elektriske.