Volvo-chef: 30-40 % af de danske lastbiler kan køre på el
Afstandene og typerne af transport lægger op til, at der kommer mange flere ellastbiler på de danske veje de kommende år. Om det sker, er op til politikerne, konstaterer Joakim Nilsson, forretningsudviklingschef for nul-emission i Volvo Trucks.
Renovationsbiler og mindre lastbiler til lokal og regional distribution, som kan returnere og oplade. Det er i store træk udbredelsen af ellastbiler i dagens Danmark. Men hvis det står til Joakim Nilsson, forretningsudviklingschef for nul-emission i Volvo Trucks, kan det billede hurtigt ændre sig.
– Det er ikke helt skidt i et dansk perspektiv, hvor der ikke er ret langt mellem byerne. Vi har mange havne, vi har meget transport ind i byerne, og vi har en del produktion, som bliver udskibet som eksport. Meget af det går via relativt faste, kontrollérbare ruter, hvor man med infrastruktur sat de rigtige steder, godt kunne komme i gang. Vi mener, at vi kan dække et sted mellem 30 og 40 procent af den danske flåde med elektriske lastbiler, udtaler Joakim Nilsson til Fyns Stiftstidende.
Volvo Trucks, der har et bredt modelprogram af ellastbiler, mærker da også interessen fra vognmændene, men den bliver dæmpet af, at de elektriske lastbiler endnu er cirka tre gange så dyre at anskaffe som tilsvarende dieseldrevne lastbiler, ligesom mulighederne for at lade på farten er begrænsede.
– I Danmark kan politikerne være med til at bestemme, hvor hurtigt den grønne omstilling i transportbranchen skal gå. Den kommer ikke i gang, hvis ikke man regulerer omkostningerne, for så har vognmændene ikke råd. Der skal enten være pisk eller gulerod, og vi tror på gulerod her i starten og et antal år frem, indtil de tekniske løsninger er fuldt udrullede, siger Joakim Nilsson.